Slik skriver du en god jobbsøknad

En søknad kan skrives på mange forskjellige måter. Likevel er det noen ting som er mer viktig enn andre.  

Søknadsteksten skal vekke interesse og nysgjerrighet basert på din CV hos arbeidsgiveren. Du skal være den unike og du skal vise din beste side om hvorfor du er den rette kandidaten.  

Bilde av dame som skriver på pc



Her har vi listet opp seks tips til hvordan skrive en god søknad.
 
1. Skreddersy søknaden din
En søknad skal være unik for akkurat den jobben du søker og bør derfor forklare arbeidsgiver hvorfor du søker denne stillingen, hvorfor du passer til den og om hvordan du ønsker å løse oppgavene som er skissert i utlysningen. Her kan du forklare med å henvise til dine erfaringer og ferdigheter og hvorfor dette kommer til nytte i en slik stilling. Dette gjør at personen som leser din søknad kan se for seg deg i rollen. Ikke skriv flere avsnitt, gjør det heller kort og interessant. En standard søknadstekst vil ikke kunne gi samme effekten so men skreddersydd, da den mangler informasjon om din interesse for akkurat den stillingen og selskapet.

 
2. Skriv en god innledning
I stedet for en standard setning, skriv en innledning som fanger oppmerksomheten. Fortell hva som trigget deg til å søke med en gang. I tillegg er det lurt å ta med henvisninger til folk du eventuelt har pratet med i forkant, eller dersom du kjenner bedriften fra før kan du ta med det. Det gjør arbeidsgiver nysgjerrig på hvem du er.

 
3. Speil bransjen du søker i
Du kjenner sannsynligvis bransjen du søker i, men hvis du ikke gjør det bør du gjøre litt research. Med resultatene du finner skriv hvorfor du akkurat vil jobbe for dette selskapet. Dette viser leseren at du har forstått deg på selskapet og vekker en interesse hos leseren om at du er interessert og forstår selskapet. Det kan være greit å skrive litt fritt og lekent hvis du søker jobb innen et kreativt fag eller for eksempel for jobb i en barnehage, mens mer konservative bransjer som innen finans bør man holde en strammere linje.
 
4. Ikke repeter alt som står i CV’en.
CV’en er et faktaark på hvem du er. Søknadsbrevet er mer personlig. Her kan du fortelle om dine personlige egenskaper og hvordan din kompetanse passer til kravene i stillingen. Henvis gjerne til CV’en, men la søknadsbrevet være limet som knytter CV’en sammen med stillingsannonsen.
 

5. Unngå skrivefeil.
Det burde kanskje være unødvendig å nevne dette, men mange leverer jobbsøknader med skrivefeil i både CV og søknadsbrev. I tillegg til åpenbare tastefeil er det lett å «lese seg blind» på en tekst man bruker lang tid på å bearbeide. Dermed kan ord og setninger bli hengende i løse lufta, og de blir ikke alltid avslørt av stavekontroll. Få noen til å lese igjennom søknaden din før du sender!

 
6. Vær kort og konsis.
Personen som leser søknaden din skal også lese mange andre. Selv om det er fristende å fortelle i detalj om alt man kan, lønner det seg å være kortfattet – i de aller fleste tilfeller holder det med en A4-side.

 
Oppbygning av søknad:

Personalia – Navn, adresse på deg og mottaker.
Innledning som fanger oppmerksomheten – hvem er du og hvorfor søker du akkurat denne stillingen.
 
  1. Avsnitt som speiler bransjen du søker i. Hvorfor passer du akkurat til denne stilingen med henvisning til tidligere erfaring.

  2. Avsnitt – dine egenskaper og kunnskaper som gir deg en fordel til denne stillingen

  3. Avslutning – Kort om at du håper på et positivt svar, at du er tilgjengelig for en prat og med vennlig hilsen ditt navn.

 
Tilslutt, husk at søknaden skal være limet til din CV. Dobbeltsjekk både CV og søknad at disse samsvarer med hverandre og at du har plukket ut det viktigste for stillingen.