← Tilbake til nettside

Flere internasjonale studier viser at stadig flere jobbsøkere bruker sosiale medier aktivt når leter etter ny jobb. Derfor er det viktig at selskapet ditt er godt synlig på relevante plattformer. 


Stillingsannonser - en viktig del av et selskapets branding og kommunikasjon
Stillingsannonser på sosiale medier er ikke bare relevante for arbeidssøkere. De fungerer som en del av bedriftens generelle kommunikasjon og hjelper derfor til å danne et helhetsbilde av selskapet på sosiale medier. For dagens arbeidssøkere og ansatte blir det stadig mer vanlig å legge stor vekt på bedriftens kultur og verdier. Aller helst ønsker de å kunne identifisere seg med disse verdiene. Dette understreker viktigheten av å ha en sterk tilstedeværelse på sosiale medier.


Kampen om talent - Den passive jobbsøkeren
Tall fra SSB viser at 73% av alle nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier daglig. Dette eksemplet forteller litt om aktivitetsnivået på sosiale medier og hvilket potensial de har for eksponeringen av din bedrift.

I tider med oppgang, og derfor mangel på arbeidskraft innen flere bransjer, kan det være vanskelig å finne riktig arbeidstaker til en ledig stilling. På grunn av det høye aktivitetsnivået på sosiale medier, får du muligheten til å vise fram selskapet ditt og ledige stillinger for potensielle ansatte som ikke nødvendigvis er aktivt arbeidssøkere. Det er altså en gyllen mulighet til å knytte kontakt med drømmekandidatene som ikke nødvendigvis finnes på de vanlige jobbportalene.


Show, don't tell!
Sosiale medier krever en innsats. Når du kommuniserer på Facebook, Instagram eller Snapshat, er det viktig å huske at man bør bruke en annen stemme enn det man bruker i den daglige kommunikasjonen med kunder, andre selskaper og så videre. På sosiale medier er språket ofte mer uformelt og kan gjerne ha spor av humor, ironi og lignende. Du kjenner det sikkert selv fra sosiale medier: feeden din er fylt med innlegg av alle slags forskjellige slag. Derfor handler det om å skille seg ut fra mengden og fange mottakerens oppmerksomhet.

I rekruttering og kommunikasjon generelt på sosiale medier, jobber man med en tommelfingerregel som heter "Show, dont tell!". Kort sagt betyr det at et innlegg bør være mer preget av bilder, video og lignende enn av tekst. For eksempel viser en studie at det er omtrent 10 ganger større sannsynlighet for at folk interagerer med et innlegg hvis det inneholder en video. Vær kreativ - det hjelper!


Hvilke sosiale medier bør selskapet ditt satse på?
Hvilke sosiale medier man skal satse på avhenger av bransjen man er i og målgruppen man er interessert i. De forskjellige plattformene har hver sine styrker og svakheter. For eksempel har Facebook det største antallet brukere og den største aktiviteten, men på verdensbasis er det bare rundt 30% av Facebook-brukerne som har høyere utdannelse. På den annen side bruker mange Facebook utenfor arbeidstid. Dette øker sjansen for å komme i kontakt med kandidater som ikke aktivt søker arbeid. LinkedIn har færre brukere enn Facebook, men har til gjengjeld fordelen at så å si all aktivitet er knyttet til arbeid eller forretninger.

I tillegg til Facebook og LinkedIn, er det selvfølgelig mange andre sosiale medier som Instagram og Snapchat. Tall viser at Instagram er en av plattformene med høyest suksessrate per stillingsannonser, mens Snapchat er et av de ledende sosiale mediene blant med de yngste i befolkningen.

Har du spørsmål om rekruttering på sosiale medier?

Hos Personalhuset er vi klare til å svare på ethvert spørsmål du har om rekruttering.

New call-to-action