Foto: Kilian Munch
Foto: Kilian Munch

Personalhuset: Årets rekrutteringsbyrå på The Hunt 2023

Det var flere selskaper som konkurrerte om den gjeve prisen, men det var Personalhuset som til slutt stakk av med tittelen Årets rekrutteringsbyrå.

Personalhuset, Adecco Select og Dfind var nominert til prisen for Årets rekrutteringsbyrå, som ble delt ut av Petter Larsen og Cathrine Storm Graver. Personalhuset gikk av med seieren, og tok med seg nesten hele staben opp på scenen til full jubel.

– Flere av de som har holdt foredrag her i dag har nevnt dette med å utfordre. Vi tror det er utrolig viktig i det som står foran oss: Å utfordre våre kunder slik at de velger de riktige kandidatene, sa prisvinnerne fra Personalhuset da de klumpet seg sammen på Operascenen.

Vi måtte selvfølgelig stille CEO i Personalhuset, Roger Normann Wiik, noen spørsmål.

Gratulerer med seieren! Hvordan føles det å ha vunnet prisen for Årets rekrutteringsbyrå?

– Tusen takk. Det var en fantastisk følelse og en stor anerkjennelse å vinne prisen for Årets rekrutteringsbyrå med nærmere 1300 deltakere på The Hunt. Bare det å være en av de 3 nominerte er en anerkjennelse, dette er jo en samling av de beste innen rekruttering i Norge!

Det betyr mye for alle som jobber i Personalhuset at den jobben som de gjør hver eneste dag blir lagt merke til. Det er viktig at vi tar oss litt tid på å kjenne på stoltheten over det som vi faktisk har fått til. Prisen er resultatet av målrettet jobbing over tid med å videreutvikle rekrutteringsfaget sammen med våre samarbeidspartene, kunder og kandidater.

Vi skal fortsette å utfordre slik at vi til enhver tid kan tilby våre kunder og kandidater tillitsfull og kompetent rådgiving og gode rekrutteringsprosesser!

Hva har vært det vanskeligste, eller det største hinderet dere har møtt på, det siste året?

– Kampen om talentene har aldri vært hardere. Det å skille seg ut, og nå frem til de riktige kandidatene, har vært krevende. Samtidig er det noe av det vi har lykkes aller best med. Her har samarbeidet med Schibsted vært veldig viktig for oss. Dette, og vår helt unike interne markedsavdeling, har bidratt til å øke synligheten vår og å nå ut til de passive kandidatene.

Det har også vært helt avgjørende at vi har arbeidet målrettet med aktivt kandidatsøk for å identifisere, tiltrekke og motivere kandidater til de ulike stillingene vi arbeider med.

Hva tror dere blir enda viktigere å fokusere på fremover for å lykkes innen rekruttering?

– Kampen om talentene kommer ikke til å bli mindre tøff i tiden som kommer. Det å ha kompetansen på Executive Search, sammen med vår synlighet og digitale ekspertise, vil være viktig for oss fremover. Ferdigheter utdateres raskt og vi må endre, lære og tilpasse oss for å henge med. Om fire år vil opptil 50 % av kompetansen være utdatert!

Rollen som rekrutterer vil også endres. Vi har mer data og teknologi til å hjelpe oss; vi må forstå hvordan vi bruker og analyserer data i en kontekst. Datadrevne prosesser med Skill-First-tilnærming vil ha en positiv innvirkning på likestilling. Kundene ønsker en strategisk samarbeidspartner som kan utfordre og bidra til utvikling, dette signalet er det viktig å følge med på.

Hva tror du blir de viktigste trendene i jobbmarkedet eller innen rekruttering i 2023?

– Jobbmarkedet er i konstant endring og 2023 kommer ikke til å bli annerledes. Det er flere ting som peker seg ut som trender i 2023:

  • Hjemmekontor er kommet for å bli, og noe vi ser mer av er at man i større grad jobber «remote». Fleksibilitet og større grad av autonomi i egen arbeidshverdag er noe jobbsøkere verdsetter høyt.
  • Generativ AI kom over oss for alvor i 2022, og vil trolig tilta i året som kommer.
  • Det at du har en fin CV og en god søknad kan for eksempel bare bety at du har lisens på ChatGPT. For oss i rekrutteringsbransjen vil dette medføre at vi blir nødt til å vurdere og evaluere søknad og CV på ny måte.
  • Rekrutteringsbransjen kommer til å bli mye mer digitalisert. Allerede nå benytter vi oss av kunstig intelligens i våre prosesser, og AI blir smartere for hver dag som går.
  • Til slutt vil vi trekke frem at mangfold og inkludering er viktige temaer som stadig blir mer relevante i rekrutteringsprosesser. De fleste organisasjoner har fortsatt en lang vei å gå her.

"En arbeidskultur som inkluderer og verdsetter alle ansatte, uavhengig av bakgrunn, kjønn, alder, religion eller seksuell orientering, fører til et mer kreativt og produktivt arbeidsmiljø."

Roger Normann Wiik, Personalhuset

Hva er deres beste tips for å lykkes som rekrutteringsbyrå i dag?

– Rekruttering har historisk vært en konservativ bransje. Skal man lykkes i dag må man tilpasse seg et stadig endrende marked, forstå og bruke datadrevne verktøy, samt å sette inkludering og mangfoldsarbeid på dagsorden.

Hva legger dere i mangfold, likestilling og inkludering på arbeidsplassen?

– En arbeidskultur som inkluderer og verdsetter alle ansatte, uavhengig av bakgrunn, kjønn, alder, religion eller seksuell orientering, fører til et mer kreativt og produktivt arbeidsmiljø.
Vi utfordrer oss selv til stadig å forbedre og utvikle vår rekrutteringsprosess for å sikre at vi tiltrekker et bredt spekter av kandidater, og tilbyr utviklingsmuligheter som gjør at alle ansatte får muligheten til å vokse og utvikle seg i sin karriere.

Mangfold, likestilling og inkludering er nødvendig for å skape en bærekraftig og vellykket arbeidsplass. Ved å leve opp til våre verdier om å bry oss, inspirere og utfordre, vil vi fortsette å jobbe hardt for å fremme disse verdiene og skape en arbeidskultur som alle ansatte kan være stolte av å være en del av!

Hvordan sørger dere for å etterleve verdiene i selskapet når det kommer til inkludering, likestilling og mangfold?

– Vår interne kultur er en helt unik del av vår suksess. Våre verdier er å bry oss, inspirere og utfordre – dette lever vi etter hver eneste dag, og som resultat har vi en unik kultur der vi lykkes sammen som et team. Likestillings- og mangfoldsarbeid er derfor en helt sentral del av vår hverdag.

Hvordan skal dere fortsette å jobbe med inkludering, likestilling og mangfold i rekrutteringen og internt?

– Vi bidrar til å skape trygghet og like muligheter for alle til et godt arbeidsliv. Vi jobber kontinuerlig med bevisstgjøring rundt risikoen for feilrekrutteringer og diskriminering hvis man selv ikke er opplyst og klar over ubevisste fordommer. Gjennom strukturert intervju- og
kartleggingsmetodikk er vi opptatt av å redusere ubevisst diskriminering og øke
treffsikkerhet.

Vi ser det som vårt ansvar å utfordre oss selv, så vel som våre kunder, når vi jobber med mangfold og inkludering, og å basere avgjørelser på objektive kriterier fremfor magefølelse. Mangfold, kjønnsbalanse og inkludering er viktige faktorer som vi ivaretar i våre rekrutteringsprosesser for å sikre en rettferdig og inkluderende arbeidsplass. Dette arbeidet starter allerede med egen bevisstgjøring samt retorikk og ordbruk.

Våre systemer legger til rette for en fordomsfri prosess der informasjon som navn, kjønn og alder kan anonymiseres. Dette minimerer risikoen for ubevisste fordommer!

Hvor viktig mener dere at prisene på The Hunt er for bransjen deres?

– Det finnes ingen annen arena hvor rekrutteringsbransjen konkurrerer om priser som på The Hunt. Her er hele bransjen samlet under ett og samme tak. Vi har muligheten til å måle oss mot de andre selskapene innen kategoriene Årets rekrutteringsbyrå og Årets hodejeger. Dette er gjeve priser som betyr mye. Engasjementet og stoltheten vi har opplevd i Personalhuset etter at vi vant to priser på The Hunt er helt unikt. Det unner vi flere å oppleve.

The Hunt har blitt en tradisjon og viktig samlingspunkt for bransjen der vi kan møtes for inspirasjon, nettverk og faglig påfyll.

  • Foto: Kilian Munch

    Foto: Kilian Munch